ייעוץ והכוונה

הורים יקרים, כך תחזירו את הילדים לשגרה חדשה – ישנה

יוסף גרינבוים, M.A ייעוץ חינוכי

קחו לכם 4:34 דקות לצפייה עם הילדים, וקבלו טיפים וכלים להתמודדות עם השינויים הרבים בעקבות המעבר לשגרת לימודים לא שגרתית, עם הרב יוסף גרינבוים – בעל תואר שני בייעוץ חינוכי בוגר מכללת מבחר.

 

תפקידו של היועץ החינוכי הינו חיוני תמיד, אך בימי הקורונה – חיוני שבעתיים…

השינויים בסדר היום של התלמידים, החופשה הארוכה והבלתי נודע, יצרו מצבים בלתי פשוטים אך לא בלתי פתירים לאורך כל התקופה…

גם עכשיו כשמתחילים לחזור לשגרה מבורכת, הקשיים צפים ועולים מחדש. תלמידים מתקשים שכבר התחילו לעלות על הגל לפני פורים-פסח, חזרו למצבם הקודם, תלמידים מצטיינים שיחזרו אולי ללא חשק והתלהבות ללמוד, ועוד

לכל אורך התקופה עבדנו בשני מישורים, מישור אחד בפניה יזומה להורים ותלמידים אשר זיהינו מראש שיתכן ויש להם קושי מורכב במיוחד בתקופה זו, ילדים שמתקשים גם בימים רגילים, משפחות מתמודדות וקשיים מוספים.

במקביל קבלנו גם פניות רבות מהורים בבקשה לטיפים ועצות איך לנהוג במגוון תחומים – החל משעמום של הילדים, הדרכה בלמידה וכלה בשיחות להרגעת החרדות  במיוחד עם ילדים שחוו בידוד או חולי קרוב. כך לדוגמא העברנו בלמידה מרחוק שיעור לכישורי חיים – בקבוצות קטנות של למידה, למתן כלים להתמודדות,

לקראת החזרה לשגרה נרתמנו לסייע להורים ולמורים להחזיר את לשגרת ביה"ס ב'נחיתה רכה'

הציפייה לחזרה לשגרה מעוררת רגשות שונים, לצד הקלה ושמחה, עולות גם שאלות וחששות.

החזרה לבית הספר מרגישה כמו פגישה מחודשת לאחר פרידה ממושכת מחברים ומהמורים. יכולנו אנחנו המבוגרים לחוש את מה שיחוו הילדים בשובם לביה"ס כשחזרנו פעם ראשונה או  לבית הכנסת או למקום העבודה אחרי שבועות רבים של ניתוק. ההרגשה היתה שונה ומוזרה מעט ואפילו מבלבלת.  עטיית המסכות, הישיבה המרוחקת ,וכן החששות בצל כללי הזהירות. מה שהרגשנו אנחנו, המבוגרים, בפעם הראשונה בבית הכנסת ובמקום העבודה, מרגישים, וביתר שאת, הילדים שלנו, וכולנו צריכים להכיר וללמוד את המציאות החדשה ולעשות זאת בזהירות וברגישות.

חשוב לזכור שמרבית הילדים מסתגלים בקלות ובמהירות ושהצוות החינוכי שם כדי לסייע לה  אך כמו שכל ילד קיבל שונה את היציאה מהשגרה כך כל ילד יגיב שונה לחזרה מהשהייה הממושכת בבית ולהסתגלות לשגרה החדשה.

זכרו שהתגובות השונות הן טבעיות ולכל ילד יש את הקצב וסגנון ההתמודדות שלו.

מה ההורים יכולים לעשות כדי להקל על ההסתגלות לשינוי?

  1. הכינו את הילדים והסבירו בשפה המותאמת לגילם מה צפוי לקרות; וודאו שאתם מבינים היטיב את ההנחיות מבתי הספר. הן דינמיות וחובה לעקוב אחר השינויים.
  2. חלק מהילדים מאוד חוששים לחזור למסגרת ואחרים רוצים לשהות עוד קצת בשגרת הבית שהזמינה אפשרויות חדשות ושונות ל'ביחד מסוג אחר', נסו כמיטב יכולתכם לתת מענה לשאלותיהם.?
  3. זה בסדר לא לדעת את התשובה – מותר לכם לחלוק עם הילדים את העמימות ואת העובדה שלא הכל ידוע בשלב זה. הבטיחו להם שהדברים יתבהרו בהמשך.
  4. אפשרו לילדים להביע תחושות, היו ערים לעובדה שילדים רבים יזדקקו לתקופת הסתגלות מחודשת, ויהיה עליהם לרכוש מחדש הרגלים. היו סבלנים ותנו להם את הזמן שהם זקוקים לו לכך.
  5. היו נוכחים. התאמצו לפנות זמן כדי לקבל את הילדים בתום יום הלימודים וכדי לשמוע את חוויתיהם כשהם חוזרים מבית הספר. הקדישו יותר דקות מתמיד בשעות הבוקר, כשהם יוצאים לבית הספר. עשו זאת בנועם ולוו אותם עם חיבוק אוהב. זו התחלה חדשה שלהם!
  6. היו סבלנים גם כלפי עצמכם כהורים בתקופת ההסתגלות הזו, גם לכם יש חששות גם לכם יקח זמן להסתגל לשגרה החדשה ולמצוא איזון בין הדרישות המוטלות עליכם לחזרה לשגרת עבודה ותפקוד לבין הצורך להכיל ולגלות סבלנות לכל אחד מהילדים.
  7. בדומה לשינויים אחרים שחלו בתקופה האחרונה, תידרשו ללמידה תוך כדי תנועה, ופעמים שהלמידה תהיה בדרך של ניסוי וטעייה. למדו מטעויות ומאי דיוקים, נסו להיעזר דברים שמטעינים את המצבר שלכם.

 

כיצד יקלו המורים על הסתגלות התלמידים?

חשוב שהמורים יאפשרו בסבלנות זמן להסתגלות, יצרו שיח רגשי  שיאפשר לתלמידים לשתף את חוויותיהם מימי הקורונה, ויעבדו יחד עם התלמידים את חווית הלמידה מרחוק על יתרונותיה וחסרונותיה.

אסיים בסיפור שיש בו כדי להטעין את כולנו:

חכמי מדינה אחת ביקשו להשכין 'שלום קבוע' בארצם. נמנו וגמרו לבער את כל כלי הנשק ממדינתם ולהשמיד את הרובים ואת האקדחים.

התחילו האזרחים להילחם ב'נשק קר' – סכינים וכלי ברזל . מיד חוקקו וקבעו בחוק, שיש לסלק מהמדינה גם את כל כלי הברזל והמתכת, אבל אז הפציעו אלות ומלקות מעץ אותם ייצרו הכוחניים בעשר אצבעותיהם. …

גזרו ראשי הממשל על כריתת כל האילנות, ואנשי המדון עברו

להילחם באבנים. חשבו 'החכמים' להוציא מן החוק את כל הקרקע והחומר, אמר להם החכם – במקום

להוציא ולהרחיק, נִלְמַד ונְלַמֵד להכניס ולקרב!

טרם שנדרשנו להסתגר בבית, את חלקנו ליוו מחשבות שונות ומטעות 'לו רק יכולנו להוציא מחיינו את  המחויבויות השונות שמקום הלימודים או מקום העבודה דורש מאתנו', כמה היינו חופשיים ומשוחרים… 'לו רק יכולנו להוציא משגרת חיינו את המכרים שמכעיסים אותנו במקומות הללו' כמה היינו מאושרים…

והנה לאחר תקופה ממושכת שהתנתקו מהמקומות הללו, גילינו כמה אנחנו מגעגעים אל מקום הלימודים ומקום העבודה עם כל חסרונותיו   גילינו שהקונפליקטים הם חלק ממסלול חיינו והפתרון לכך לא נמצא ב'הוצאה ובהרחקה',  כי אם באהבה, בהידברות ובהכלה. בחרם ובגזירה', .

בעולם בו אנו חיים יש מקום לכולם.

הבה ונחזור לשגרה החדשה ישנה באווירה טובה  ובטוחה ,נחזור עם תובנות חדשות, טובים יותר ממה שהיינו , ניצור חברויות חדשות וחיבור מחודש ללימוד, וניתן לשינוי הזה ליצור לנו הזדמנויות חדשות בעידן הפוסט-קורונה.

בחרתי ללמוד במסלול ייעוץ חינוכי דווקא במכללת מבחר, בגלל האווירה החרדית והמותאמת לבוגר ישיבה כמוני, ובגלל המקצועיות והרצינות שמורגשת בכל תקופת הלימודים במכללה, החל מהמרצים ועד המטלות, מבחנים ולבסוף העבודה המעשית, ובמיוחד שמדובר בתואר היוקרתי של אוניברסיטת חיפה.

אני רואה שליחות גדולה וחשיבות רבה לתפקיד החינוכי אותו אני נושא, והיום רואים יותר מתמיד כמה חיוני לשלב בעלי מקצוע מהדרגה הראשונה ומשלנו במוסדות החינוך, על מנת לתת מענה נכון ומוצלח בכל התמודדות.

הכותב משמש כיועץ חינוכי ומנחה הורים ומורים, בעל וותק של 17 שנה בהוראה,

מקדם את שיטת לימוד הגמרא בהמחשה חזותית ואת משנתו החינוכית הדוגלת

בהכלה ובסובלנות וחיבור ללמידה מתוך אהבה וחיבור למקצועות התלמוד.

 

הכותב משמש כיועץ חינוכי ומנחה הורים ומורים, בעל וותק של 17 שנה בהוראה, מקדם את שיטת ההמחשתיות בלימוד התלמוד ואת משנתו החינוכית הדוגלת בהכלה ובסובלנות וחיבור ללמידה מתוך אהבת המקצוע. (בוגר תואר שני ביעוץ חינוכי במבחר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתעניינים? השאירו פרטים ויועץ לימודים יחזור אליכם

ייעוץ
והכוונה

אנחנו זמינים לייעץ ולכוון אתכם לבחירת מקצוע המתאים ביותר בעבורכם, מלאו פרטים ונציגנו ישוב אליכם בהקדם:

ייעוץ
והכוונה

אנחנו זמינים לייעץ ולכוון אתכם לבחירת מקצוע המתאים ביותר בעבורכם, מלאו פרטים ונציגנו ישוב אליכם בהקדם:

דילוג לתוכן